lördag 26 november 2011

Sommarens fiske

Blev en del fiske i sommar. Bland annat 3 "resor" och en hel del fiske i Byske. Abmorälven besökte man som vanligt och ett antal dagar i Abborrträsk. Första resan var till Lutton i Piteälven över midsommar. Jag, Tomas och Robin. Vi bodde där i Tomas stuga. Det var precis att vi tog oss fram till stugan med tungt lastad båt, högt flöde och en motor som inte gick riktigt bra. Motorn krånglade stora delar under helgen men jag lyckades ta en öring på 2kg, nytt PB. I övrigt hade vi trevliga dagar men övriga fiskar vi fick var bara smått.






Nästa resa blev till norska gränsen med Emil och Anton(Bävern). Har nog varit upp 10 år på raken nu. Vi hade otur med vädret då det var regn och åska varje dag och således dåligt fiske. Men alla fick då fisk iallafall. Vi bodde i "Vilstugan" och jag säger aldrig mer! Väggarna är som nå durkslag och råttskit på golvet. Vi var tvungen att elda massor för att ha varmt. Bäverns fotogenkamin räckte bara till att torka kläderna med. Var nog för stort rum för den. Och Bävern det snillet glömde liggunderlag och sovsäck. Men han överlevde iallafall.




Sista resan blev upp till Apmofallet i Piteälven. Tredje gången jag är dit. Förra året var en mindre rolig resa med kopplingshaveri. Detta året blev det inget haveri men nu var vägen ännu sämre..Dom sista 17km tar 1h med husvagn.. Högvatten detta år igen och parkeringen liknar en camping. En gubbe som var där påstod att det var 70cm högvatten. Dåligt fiske iår igen (säkert pga högvattnet). Nog fick vi fisk men ingen mängd och ingen storlek. Emmy fick största fisken, en öring på 1kg. Men om man inte får fisk där så gör det inget, det är så vackert så man kan bara sitta och njuta om man vill. Knäckte mitt första spö på denna resa. Hade efter en fin öring på uppskattningsvis 1kg. Kastade igen och då knäcktes det.. Låter som att vi ska dit nästa sommar igen. 




I våras fick jag mina 2 första laxar och havsöing. Större laxen på cirka 8kg och öringen på 1kg.




Fastän jag fiskade ganska mycket så känns det såhär i efterhand som att jag inte fiskade så mycket. Kanske bara resorna som "räknas"? Hur som var det ändå en bra fiskesommar med höjt pb på öring och första laxarna. Avslutar med lite blandade bilder från i sommar.
En flottningsåterställd Bäverån

En liten Åbyälvsharr

Åbyälven

Abborrmete på Norravan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar