måndag 28 november 2011

Orre i topp

Var ut idag igen på samma mark och gick samma runda då jag såg en hel del fågel igår. Jag började med att passa på spelmyren men dom ville tydligen inte spela idag, trots bra förhållanden. Dom kanske spelade på det andra stället, vad vet jag. En flock satt i princip på samma ställe som igår. Gjorde en ansmygning och lokaliserade orrarna i det närmaste trädet. Hade ingen i sidoprofil så fick ta en snett framifrån. Skottet gick bra och den föll till backen som en säck potatis. Fortsatte min runda och hittade 2 orrar i en björk på ett hygge. Gick in i skogen och tog på mig hörselskydden och laddade bössan, när jag tittade fram igen var dom bortblåsta. En av dom hade väldigt hög hals så antingen hade dom precis satt sig eller så hade dom sett mig. Jaja, bara att fortsätta. Kommer fram till hygget där jag ska vända. När jag är framme ser jag att det flyger 2st. Förmodligen dom jag såg innan. Det sista jag ser är en tjäderhöna som satt på backen. Trodde jag skulle få se mer idag men då det är så stora flockar kan det vara svårt att hitta dom. Dom verkar även sitta oroligt, kanske på grund av snön som kommit.
Nästa jaktdag blir nog på torsdag eller till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar