måndag 27 augusti 2012

Fågelpremiär i Huvåsen!

Ojojoj vad man har längtat, men nu i lördags var det ju äntligen premiär!

Pappa gick med Lava och hittade 3 gammorrar som startade på håll.

Jag, farfar och brorsan gick mot reservatet med Bizzy och Donna. Vi hittade 3 tjäderkullar och totalt 25-30 fåglar. I slutet av rundan gick vi förbi några tjärdalar. Bizzy fick vittring i näsan och fattade stånd. När jag närmade mig började hon gå på löpa. Nu började jag hoppas på tjädertupp, då dom brukar vistas kring tjärdalarna. Hon gick på löpa i cirka 20m innan hon tog fast igen. Då kommer Donna i full kareta och reser fåglarna! :(
Upp flög 4-6 ripor, som jag tror bara var gammal fågel. Skjuter mot den som jag hade bäst läge på. jag tror att den klappar ihop och börjar sikta mot en annan. Då ser jag att den första fortsätter flyga. Jag går över till den igen och skjuter ner den på ca 25 meters håll. Där skulle jag egentligen haft 2 ripor i säcken. Men efter att farfar och brosan hade haft typ 6-7 bom innan så var det ju bra med iallafall 1 fågel i säcken :) Kanonarbete av Bizzy men sämre av Donna.

Björnängets Bizzy

Söndagen gick jag och pappa med Lava. Återigen hittade vi bara fågel som startade på alldeles för långt håll.
Brorsan gick mot Bizzy och hittade en orrkull, ripkull, 2 gammel tuppar och 2 obestämda. En av tjädertupparna hade startat på 10m utan att han såg den på grund av den täta vegetationen..

Lava har visat bra intentioner trots att hon bara är 6,5 månader. Hon stod ett par gånger utan att fågeln var hemma. Och hennes sök blev bättre och bättre under helgen! Detta bådar gott inför framtiden :)

Idag kräkregnar det så detta blir en hel vilodag. Imorrn ska jag tillbaka till Huvåsen om det blir hyffsat väder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar