onsdag 25 januari 2012

Måndagens toppjakt

Hade tänkt fara till Huvåsen i måndags med när jag kollade på väderprognosen så hade dom ändrat från -8 till -23..Så då tänkte jag fara ut på byamarken istället. Vägen var oplogad men det brukar gå bra ändå så jag testade. Kom inte uppför den första av 2 uppförsbackar..
Kunde precis vända på vägen och då for jag till Pålsträsk och åkte nästan samma sväng som senast. Såg 3 orrar genom en contortaplantering som satt i en björk. Men det var inte på mer än 120m. Det syntes att dom såg mig samtidigt som jag såg dom. Hann inte ens få av mig bössan innan dom stack.
 Hann inte åka mer än 400m innan jag fick nästa fågelkontakt. 3 orrhönor flög upp från snön. Jag förstod att det skulle vara mera. Åker typ 3m till och då flyger det ca 10-15st. Kom på efteråt att jag skulle ha filmat..
Sökte dessa orrar utan resultat. Såg även vars förmodligen en tjäder suttit då talltoppen var rensad från snö.
Blev cirka en mil i kanonföre! Skönk ungefär 1dm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar